روسیه به رشوه دادن به نمایندگان پارلمان اروپا متهم شد

پارلمان اروپا در حال تحقیق در مورد شبکه ای است که توسط روسیه تامین مالی می شود که به سیاستمداران EU برای اتخاذ مواضع طرفدار روسیه پول می دهد. نام سیاستمداران مظنون ذکر نشده است، اما گفته می شود که آنها از بلژیک، فرانسه، آلمان، مجارستان، هلند و لهستان آمده اند.

جمهوری چک روز چهارشنبه اعلام کرد که سرویس مخفی این کشور متوجه شده است که این شبکه از طریق سایت خبری صدای اروپا مستقر در پراگ، تبلیغات روسیه را پخش می کند. این در اصل یک وب سایت هلندی با موضع افراطی راست است.

الکساندر دی کرو، نخست وزیر بلژیک روز پنجشنبه گفت که مسکو برای ترویج تبلیغات روسیه به نمایندگان پارلمان اروپا پول پرداخت کرده است. این واقعیت که روسیه در تلاش برای اعمال نفوذ دوستانه مسکو در محافل EU است، مدتی است که موضوع نگرانی و رزرو فزاینده در EU بوده است. 

تحقیقات بر روی صدای اروپا، یک شرکت هلندی که اخیرا فروخته شده است، متمرکز است. این شرکت خود را به عنوان "اخبار بدون سانسور از اروپا و جهان" bieden توصیف کرد. دو هفته پیش مناظره ای در استراسبورگ با حضور اعضای Vox اسپانیا و انجمن راست افراطی برای دموکراسی در هلند ترتیب داد. وب سایت این شرکت از عصر چهارشنبه گذشته قطع شده است.

یک سخنگوی بروکسل افزود که پارلمان در حال حاضر دسترسی به ساختمان های EU را برای رسانه های موجود در لیست تحریم های EU ممنوع کرده است. ویکتور مدودچوک، سیاستمدار اوکراینی طرفدار کرملین، یکی از تحریم شدگان است که از وب سایت صدای اروپا برای تبلیغ علیه "تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال" اوکراین استفاده کرده بود. 

نخست وزیر چک، پتر فیالا، گفت که هدف از عملیات کشف نشده بی ثبات کردن کل اروپا بود و فاش کرد که دیگر کشورهای اروپایی از آن زمان تحقیقات خود را آغاز کرده اند. سرویس امنیت داخلی لهستان روز پنجشنبه اعلام کرد که در ورشو پایتخت و شهر تیچی نیز به عنوان بخشی از تحقیقات مشترک جست و جو می کند.

گزارش‌هایی مبنی بر رشوه‌گیری روسیه از سیاستمداران EU در استراسبورگ، تنها سه ماه قبل از انتخابات ژوئن اروپا منتشر شد. از دسامبر 2022، پارلمان اروپا از رسوایی موسوم به Qatargate، در مورد سوء ظن به فساد در قطر و مراکش، شوکه شده است.